اطلاعات عمومی

اثرات روانی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون

اثرات روانی رنگ ها

با در نظر داشتن اینکه یک اثر معماری بدون وجود فضای موجود نمی تواند وجود داشته باشد، باید نگاه کنیم که معماران فضا را چگونه تعریف می کنند؛ فضا یک خط است که مردم را از محیط خود جدا می کند و به آنها اجازه می دهد فعالیت خاصی انجام دهند.

بر طبق نظریه لانگ (1987)، ساختمان ها و طرح هایی که معماران ایجاد می کنند، بر رفتار انسان تاثیر می گذارند. به همین ترتیب، معماران و طراحان باید تلاش کنند تا محیطی ایجاد کنند که اثرات روانی مطلوبی بر روی کاربر نیز داشته باشد.

مطالعات درباره رنگ در طراحی داخلی

برای پاسخگویی به این نیازها، مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از فضای داخلی و سازمان دهی فضای داخلی صورت گرفته است که پایه های معماری داخلی و طراحی داخلی را تشکیل داده اند.
در طراحی داخلی، عوامل موثر بر آرامش و آسایش فردی وجود دارد که شامل اثرات روحی تنظیم نور، ویژگی های مواد (گرم یا سرد)، عایق صدا، راحتی گرما و انتخاب رنگ ها می شوند.

عنصر حیاتی رنگ در طراحی داخلی

رنگ یک بخش ضروری از طراحی داخلی است. بنابراین، مطالعه رنگ برای طراحی داخلی و اثرات رنگ اهمیت حیاتی دارد. همانند دلیل شاد بودن یک فرد در روز آفتابی است و همچنین دلیل ناراحت بودن فردی در روز بارانی می باشد. رنگ شامل انرژی می باشد که در احساسات و فرآیندهای شناختی تاثیر دارد
و واکنش های روانشناختی نسبت به رنگ ها، نتیجه تغییرات در وضعیت احساسات و توجه فرد است.
هنگامی که رنگ ها مشاهده می شوند و به مغز منتقل می شوند، مغز یک هورمون تولید می کند که بر وضعیت عاطفی فرد، احساسی و میزان انرژی تاثیر می گذارد.
به دلیل اینکه امواج رنگی می توانند توسط بدن جذب شوند، اثر رنگ نمی تواند تنها به ادراک بصری محدود شود.

نتایج مشابهی در تحقیقات انجام شده توسط هری ولفر و کاترین سام انجام شده است که هر دو کودکان مبتلا به اختلال دید و اختلال نقص را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان می دهد که ما فراتر از حد بصری تحت تاثیر رنگ ها قرار می گیریم.یک فرضیه ادعا می کند که علیرغم فقدان توانایی بصری، انتقال دهنده های عصبی در چشم ما اطلاعات مربوط به نور را به مغز انتقال می دهند و این اطلاعات هیپوتالاموس را قادر می سازد تا هورمون خاصی تولید کند.
که دقیقا هورمونی است که اثرات متعدد در حالت روانشناختی ما، وضوح منطقی و سطح انرژی دارد.

تاثیرات محیط برای طراحی داخلی

انسانها بر محیطی که در آن زندگی می کنند تأثیر می گذارند و همچنین تحت تاثیر محیط قرار می گیرند.به عبارت دیگر، افراد می توانند محیط خود را بر اساس نیازها و انتظارات خود تغییر دهند و بهبود ببخشند. فرد عنصر اصلی طراحی داخلی است، تغییرات را در رابطه با فرهنگ یا گروه نشان می دهد.
حتی در یک فرهنگ یا گروه مشابه میان افراد از نظر سن، جنس، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و خصوصیات شخصیتی تفاوت وجود دارد در طراحی داخلی، تمام نیازهای فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی کاربر باید برآورده شود.
ویژگی های وجود دارد که هماهنگی بین انسان و محیط را در بر می گیرد که این ویژگی ها از شکل، رنگ، بوی، بافت، معنای صدا و نمادین تشکیل شده است.

اجتماع و طراحی داخلی

ایده فضای زندگی از نتیجه نیاز برای محافظت از خود در شرایط زندگی و رفع نیازهای اساسی آن شکل گرفته است. پس از برآورده ساختن نیازهای اولیه، مردم می خواهند خانه ای را ایجاد کنند که در آن بتواند زندگی خود را در آرامش و آرامش حفظ کند.
تغییر از خانواده های پرجمعیت به خانواده ی اصلی موجب تغییر در ترجیحات فضایی خصوصا  فضاهای ساده تر زندگی شده است. به جای فضاهای زرق و برق دار و لوکس، مکان های آرامش بخش، سالم و کاربردی ترجیح داده می شوند.
امروزه به خصوص افرادی که دارای زندگی شلوغ و سریع هستند، ترجیح می دهند در مکان های سازمان یافته و ساده با جزئیات کم و دور از هرج و مرج زندگی کنند. مکان هایی که بر روی چشمان، بدن و روح خود تنش و فشاری را قرار نمی دهند.

اثرات روانی رنگ‌ها

انواع رنگ ها

دیکشنری زبان ترکی زبان رنگ را به عنوان “احساسات مختلف در چشم به عنوان یک نتیجه از شیوه ای که منعکس کننده یا منتشر می کند نور” را مشخص می کند در قرن هفدهم، پزشک معروف و ریاضیدان سر ایزاک نیوتن، آزمایش های مختلفی را انجام داد تا نشان دهد که رنگین کمان از تمام رنگ های موجود تشکیل شده است. او اتاق را تاریک کرد و اجازه داد نور خورشید نازک از یک سوراخ کوچک وارد اتاق شود و با قرار دادن منشور در مقابل آن، موفق به بازتاب تمام هفت رنگ در یک صفحه سفید، مانند رنگین کمان شد.
نیوتن، پس از این آزمایش، این هفت رنگ را به عنوان طیف قابل مشاهده نامگذاری کرد.
این رنگ ها قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نارنجی و بنفش هستند.

در طبیعت، سه رنگ اصلی وجود دارد که قرمز، زرد و آبی هستند. رنگ های فرعی از ترکیب این سه شکل تشکیل می شوند.
به عنوان مثال، ترکیب قرمز و زرد نارنجی، ترکیب آبی و زرد ،سبز و ترکیب آبی و قرمز بنفش می شود.
رنگ هایی که در مقابل طیف رنگی قرار دارند، رنگ های مکمل نامیده می شوند.
این رنگ ها آبی و نارنجی، بنفش و زرد، سبز و قرمز هستند.

طبقه بندی دیگر بر اساس اثرات رنگ بر روی مردم، یعنی سرد و گرم است.
رنگ های گرم  قرمز، نارنجی و زرد هستند. در حالی که رنگهای سرد آبی، سبز و بنفش هستند.

سیاه، سفید و خاکستری رنگ های خنثی هستند.
رنگ های خنثی ترکیبی از تمام رنگ های اصلی است که منجر به بی رنگی شدن می شود .
رنگ های گرم معمولا باعث ، شادی، هیجان و پرتحرک بودن می شوند.
رنگ های سرد سبب آرامش، راحتی و آرامش می شود.

نتیجه‌گیری

رنگ نقش حیاتی در دنیای طراحی دارد و به دلایل بسیاری ، می تواند زندگی انسان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
دانستن اثرات روانشناختی رنگها برای افرادی که در زمینه های مختلف طراحی (معماری داخلی، طراحی گرافیک، تبلیغات) کار می کنند، ضروری است.
از زمان تولد تا زمان مرگ، مفهوم رنگ در تمام مراحل زندگی مشهود است؛ و به همین ترتیب استفاده و انتخاب رنگ بسیار قابل توجه است.

در مکان هایی که مردم در آن زندگی می کنند، لباس هایی که انتخاب می کنند، احساسات که تجربه می کنند، رفاه فیزیکی آنها، روابط بین فردی و وضعیت شادی آنها تاثیر می گذارد.رنگها بخش مهمی از زندگی ما هستند؛ آنها انرژی ایجاد می کنند و تا زمانی که زنده هستیم ما را تحت تاثیر قرار می دهند.
انتخاب فردی، اثرات روانی، فیزیولوژیکی و اجتماعی مثبت یا منفی را تعیین می کند.
اگر هدف آرامش باشد، رنگ مناسب برای انتخاب در خانه ها و در لباس ها آبی و سبز خواهد بود.
با این حال، اگر تمایل به انرژی، هیجان و خلاقیت باشد، رنگ های صحیح زرد، نارنجی و قرمز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *